Akhirnya kau tinggalkan kami.....


"Apabila seseorang itu hampir tiba ajalnya, maka Allah akan memerintahkan malaikat maut mengambil nyawanya. Ketika itu malaikat akan tahu bila seseorang itu akan mati, di mana dan dalam keadaan bagaimana. Sebelum itu malaikat tidak tahu............."


I never imagined what you said to me last months was your last wish for me ...

"Aten, nanti kumpulkan lah budak ni ramai ramai kita set tempat set masa lepastu lepak ramai ramai. Aku nak doh jumpa korang semua. Lagi lagi budak perempuan tu. Dila, Taty, Jenal, dengan lg sorang tu siapa nama dia? Haaa izzati."

Tak ada siapa yang percaya yg kau dah pergi. Betul. Aku tak tipu. Aku pun tak percaya kau dah pergi, Zikry, Uya, Ming Jie, Taty, Ejad, Dila, Jane. Tak, abang. Bila pagi tu aku bangun tak tengok phone langsung. Bila Uya cakap "Aten, abang dah meninggal" Aku mula mula tak dengar. Aku pun buat taktahu pergi toilet dengan muka slamber tapi aku patah balik aku tanya apa Uya cakap. Dia ulang semula. Baru aku dengar betul betul,"Abang". Aku terus ambik phone bawah bantal, satu satu message aku baca dari kawan kita and cakap "Al fatihah kepada Abdul Fikry" Aku rasa macam kena baling batu and yang lg sedih bila dapat tahu sebab kematian kau. Ya Allah, aku dengan Zura tak kuat. Tapi kiteorg jauh. Jauh dekat Jb. Lagi terkilan bila tak dapat tatap muka kau untuk kali yang terakhir.

Sepanjang perjalanan dari Langkawi keJohor Bahru, aku cuma fikir arwah. Aku terfikir apa yang kiteorang semua dah lalui sama sama. Sampaikan aku tertidur susah nak jaga. Dari Pulau Pinang sampai ke Machap aku tertidur. Dan yang paling seronok, Allah bagi aku peluang untuk mimpi kau abang. Mimpi kau datang dekat aku pakai baju kemeja merah and cakap "Aten, aku dapat sambung belajar" Kau senyum abang dalam mimpi tu. Ya Allah, bila bangun je baru aku realized yang aku cuma mimpi.


Kau yang berbaju hitam.
Kalaulah aku still dekat form 6 lagi, mesti aku rasa aku tak kuat. Sebab apa? Sebab dulu, setiap kali aku, uya dengan Ming Jie pergi library kiteorang mesti akan jumpa kau. Masuk library mesti akan cari "Abang mana abang" Bila jumpa kau kiteorang akan rasa happy sangat, kacau kau buat assignment, dengar kau bercerita. Tapi aku dah berhenti form 6. And hari last aku dekat sana, aku pergi library, tengok tempat yang kau selalu study. Sayunya hati.....


Pesan kau sebelum aku exam


Al- Fatihah
Abdul Fikry bin Hussain
6th July 1994 - 13th June 2013 

"Setiap orang mempunyai ketentuan ajal masing-masing. Apabila kematian seseorang itu telah ditentukan, maka ajal itu akan datang, tidak berganjak, terdahulu atau terkemudian daripada tarikh yang telah ditetapkan. Itulah ketentuan daripada Allah yang tidak dapat diingkari oleh manusia. Allah mahukan agar setiap hamba-Nya reda dengan qadak dan qadar ketentuan Allah"